8 juli 2017

Programmering i skolan, på sommarlovet

Tänk igår så var det då faktiskt sista arbetsdagen för mig inför semestern och även om inte vädret verkar ha förstått så är det faktiskt sommar nu! I veckan som gick var Informator medbjudna ner till årets Almedalen på Gotland (inte så varmt där heller alla dagar :) och huvudfokus där för vår del var såklart Programmering i skolan och hur vi i branschen kan stötta. 

Emil Robertsson (Informator) och Katarina Berg (Spotify) pratar digitalisering i skolan #Almedelan #Kodcentrum
I år stod vår VD på scen tillsammans med Kodcentrum och Spotify för att lyfta upp hur viktigt det är att försöka få med även delar som agilitet på agendan både för lärare som nu till hösten kommer ha med programmering i så gott som alla ämnen, såväl som självklart för att hitta ett bra och i många fall nytt arbetssätt för hur studenterna kan arbeta för ökad effektivitet. Vi har länge drivit på för att få med programmering i skolan och jag personligen är riktigt lycklig nu när vi börjar se ett resultat. Min fru är ju lärare i grundskolan och även hon har tänt till på alternativ hur hon ska få med sig programmeringstänket i sina olika ämnen. Men vi måste se till att även lärarna får riktiga utbildningar i vad digitaliseringen innebär och inte bara lämpas på ytterligare en skolplan plus ett "lycka till, detta ska du genomföra i höst"...

Kompetenshöj kompetenshöjarna
så kommer ni också att få se resultat!

Theodore S - The Agile Developer :)
Vi har ju sedan länge stöttat programmering för unga genom att aktivt arbeta tillsammans med Kodcentrum för att visa de yngre i Sverige att programmering kan vara riktigt kul. När Informator stod som arrangör i Göteborg nu senast hade jag faktiskt med mig äldste sonen ner som tyckte det var så kul att han utan tvekan vill fortsätta med detta framåt!

Så, vad gör jag då efter 17.00 min sista dag inför semestern? Jo självklart bygger jag ett utbildningsprogram åt 14-åringen så han har något att jobba med i sommar när han ändå sitter vid datorn. Jag bygger såklart in en överblick och introduktion till det agila området och fortsätter med en introduktion till objektorienterad utveckling, C# och Java i grunden... Skall bli riktigt intressant att se hur han tar till sig detta och blir det riktigt lyckat kanske jag kan ta det vidare till andra i höst!

Men NU önskar jag er alla en riktigt härlig sommar, passa på att logga av och ladda batterierna ordentligt oavsett vart du är någonstans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *