2 maj 2017

Vad ger dig rätt att ha en åsikt?

Under helgen har mitt lilla inlägg om föråldrade föreningsstyrelser fått lite liv på egen hand och när jag i morse slog upp Alingsås Tidning hade det även letat sig in på välexponerad plats i papperstidningen. Vis av erfarenhet att nästa steg blir "vad ger dig rätt att ha en åsikt" tänkte jag att det är lika bra att dela med mig lite mer om min egen bakgrund på området föreningar och ledarskap.

1995 (herregud, 22 år sen :) började min egen erfarenhet av att arbeta i en föreningsstyrelse när jag då blev ombedd att vara lokalt ansvarig och styrelsemedlem i Svenska Rhodesian Ridgeback Sällskapet (hundar för er som inte känner till rasen). Under drygt 4 års tid var det föreningsarbete varje vecka för min del, inklusive ekonomiska diskussioner och utvecklingsfrågor. Efter denna resa tog det dryga 8 år innan jag igen fann mig i situationen att driva en förening på lokal nivå samtidigt som jag var en aktiv del av den Svenska styrelsen, denna gång i föreningen International Association of Certified Microsoft Partners (en global förening med tusentals medlemmar). Där är min erfarenhet från styrelsearbete i idéella organisationer.

Erfarenhet av Holmalunds IF som förening då? Nästa månad är det ganska exakt 9 år sedan jag först hoppade på ledaruppdrag i klubben, då för laget F99/00 där idag flera spelare återfinns i både A-lag såväl som Akademilag. Mellan 2015-2016 arbetade jag aktivt för föreningens elitlag kring kommunikation och kontakter med andra föreningar och organisationer. Under tiden och just nu så har jag också varit en del av ledargänget för yngste sonens lag i klubben och framförallt stöttat med min erfarenhet kring kommunikation och administration.

Ledarskapserfarenhet har jag både själv från min roll som nordisk produkt- och marknadschef med personal i Sverige och Finland plus avtalsansvarig gentemot ca 450 expertkonsulter från hela världen. En stor del av min vardag är också att jobba fram bästa kompetenshöjningslösningar för Sverige och Finlands största arbetsgivare (i såväl privat som offentlig sektor). Här har jag dagligen samtal med våra kunder kring vilka kunskaper och beteenden som efterfrågas och arbetar tillsammans med världsledande experter på diverse områden som kommunikation, förändringsarbete, ledarskap och företagsutveckling med mera för att hitta optimala lösningar.

Där har du mig och en liten bakgrund till varför jag med min erfarenhet anser att det nu verkligen behövs göras något kring ledarskapet (obs, inte tränare/ledare) i idéella idrottsföreningar.

mvh /Tobias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *