10 december 2009

Jag - en Service Level Manager!?

Sitter på hotell Panorama dær Ledarskap/Agile-seminariet skall presenteras om ca 45 minuter. Det blev lite tid imellan kundbesøket i morse och dragningen så trevligt att det fanns en dator ledig att sitta och jobba lite på :)

Huvudet snurrar fortfarande efter ITIL-kursen och alla begrepp som rinner in i varandra med olika processer och roller. Ta nu det hær på rætt sætt, kursen var riktigt, riktigt bra men det var tre dagars konstand malande så det kæns som man sprungit en maraton (tror jag:). En roll som fastnade lite extra var Service Level Manager som jag tyckte stæmde in vældigt væl på hur jag faktiskt arbetar idag;

SPOC (haha, slå upp den), hanterar kundens funderingar och tankar kring tjænsten, skriver SLA, OLA och UC's och føljer upp dessa, ser till att servicen levereras som den skall etc etc. Har inte sett det såhær tidigare, men det ær ju riktigt många processer som ingår varje gång och egentligen jobbar jag med i stort sett hela livscykeln med Service Design, Service Transition, Service Operations och definitivt med Continous Service Improvements (ibland æven inne och trampar på Service Strategy). Så frågan ær væl egentligen... vem ær jag egentligen...

PS: Vet inte varfør Panorama envisas med Æ & Ø, men jag tror ni førstår ændå :)

2 kommentarer:

  1. Nästan en SLM Tobbe, men ändå inte. ITIL hanterar som bekant tjänsteleveransen och förhållande mellan kund och leverantör. Således är SLM en del i tjänsteleveransen och inte säljet. Däremot så är det som du skriver viktigt att vara med och följa vad som händer med kunden under resans gång. Att ha uppföljning med kund etc. Men även detta tillhör det traditionella säljarbetet.

    Men visst är det både nyttigt och roligt med ITIL. :)

    /Ola

    SvaraRadera
  2. Jaru Ola, det hade varit väldigt skönt att du hade rätt, men 99% är jag fasiken delaktig i hela tjänsteleveransen med undantag av att själv hålla kursen... att bara sälja in och följa upp hade nog varit lite mindre stressande, men inte för en kontrollfreak som mig :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *