28 maj 2009

One laptop per teacher...

För att vara en person som arbetar med IT dagligen kanske jag är bakåtsträvare av guds nåde när jag inte ställer mig tillsammans med alla andra på barrikaderna och skriker om att varje lärare skall ha en arbetsdator som nu verkar vara det nya mantrat efter IDG's artiklar...

Jan Björklund vill inte ens uttala sig om den stora datorkrisen, men går gärna ut och påpekar att Svenska lärare är för dåligt utbildade. Vem vet, jag kanske själv kunde dra lite växlar på kontentan och kräva tillbaks datakörkort (i.e IT-utbildning) för alla behöriga lärare...

Hittade en gammal pressrelease från HP 1997-12-18... Då, för över 10 år sedan när Internet fortfarande var i sin linda hade (enligt författaren) "endast var femte lärare tillgång till en dator"... I vissa delar av samhället ligger utvecklingskurvan tydligen en rejäl bit under genomsnittet...

2001 fanns det tydligen med en artikel på Computer Sweden om att Svenska lärare är världsbäst på IT (kan tyvärr inte hitta artikeln på CS egen sajt, men läs gärna mer här)

2006 var parollen mer "gärna dator, men inte när den tränger undan böcker och lärare" (läs mer på DN)

En artikel från i år, 2009 om IT i lärandet på "Lärarnas tidning" ger däremot en viss upplysning om dagens syn på ny teknik och datakunskap allmänt bland lärare i Sverige;

Ungefär hälften av de svenska lärarna anser att eleverna har för dålig tillgång till datorer med internet. De flesta tycker att de själva har för dåliga kunskaper om it och en jämförelsevis stor andel lärare (48 procent) tror inte att it gynnar elevernas lärande. Detta sammantaget gör att Sverige hamnar bland länder längst ned på listan i undersökningen.

Å andra sidan är det kanske återigen mer en fråga om ledarskap och logistik än just den lilla frågan om antal datorer per lärare... Många skolor har inte ett separat arbetsrum med datorer, skrivare och annat som de flesta av oss i privata sektorn ser som alldeles självklart.

Frågan vi egentligen bör ställa oss är kanske hur ledningen för Svenska skolor prioriterar. Är det endast en bunt gamla gubbar som allra helst skulle haft kvar griffeltavlor och pekpinnar och helt enkelt inte hängt med i hur moderna hjälpmedel faktiskt både förenklar och effektiviserar ett modernt arbete!?

Läser en artikel på SVD om datortäthet på friskolor kontra kommunla skolor;

En förklaring är att på friskolor ofta är yngre som organisationer och moderna datorer en naturlig del. En annan är att tillgången till bärbara datorer ökar de fristående skolornas attraktivitet.

PS: Innan jag grottar ner mig allt för mycket skall jag nog fördjupa mig lite mer i http://www.diu.se och vem vet, jag kanske redan ändrat åsikt sen jag började skriva det här blogginlägget (någon som kommer ihåg domaren i "Det blåser på månen"!?)...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *