4 januari 2009

IE8 RC Testad

OK, efter att ha spytt galla på Betaversionerna av Internet Explorer 8 lyckades jag igår dra ner Release Candidate 1 från någon av Microsoft interna sajter (kom ut i slutet december, enbart engelsk (i mitt fall Brittisk) version) och hur otroligt det än låter verkar utvecklarna ha fixat till bra mycket av Betabuggarna jag tidigare avskydde...

Tyvärr verkar det fortfarande vara lite strul framförallt med Ajax och konstigt nog är det sajter som Googles Blogspot som råkar mest illa ut :/

Smådetaljer som jag uppskattar är möjligheten att lägga in externa sajter som LinkedIn och Facebook direkt i sökmöjligheten i Browsern. Kommer säkert hitta fler användbara sajter på just den biten, en riktigt bra feature!Layoutmässigt däremot kräks jag nästan på det icke-innovativa gänget som arbetar med den detaljen. Det finns en uppsjö "add-ons" men om man tankar ner tex. deras "skin-add-on" känns det som ett dagis fått ta fram såväl layout som själva programmeringsdelen. För mig som grafisk person gillar jag möjligheten att göra läsaren mer personlig (har funnits länge i tex. Opera) men näe då... grått och trist ska det vara *suck*

I övrigt verkar det inte vara några direkt banbrytande nyheter från Betaversionerna, men ser man tex. på webbstandarder som vi diskuterat tidigare kan man notera att IE-Devgänget jobbar hårt på att få hjälp från W3C här. Riktigt bra, men man kan ju undra varför det inte gjorts tidigare...

Satt förresten ganska länge nu för att hitta länken till IE8RC, men det visar sig att den versionen inte är "publik" än tyvärr. Hade jag arbetat med detta projekt hade jag försökt få folk att glömma Betaversionerna så snabbt som möjligt, men till Q1 skall RC komma och den skarpa versionen kommer väl till Q2 då förhoppningsvis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *