27 februari 2008

Djävulens armé kör skåpbil...

läs mer om trafikvettOm nu djävulen bär Prada så kör definitivt hans hantlangare skåbil varje morgon mellan Alingsås och Göteborg! Jag brukar vara ganska tidigt på jobbet, dels för att det är lugnt och skönt och dels för att undvika den värsta ruschen/köerna på morgonen...

Nu finns det en liten detalj som jag först trodde var en händelse, men nu upprepas det varenda dag. Det är dessa fullkomliga arméer av små skåpbilar (företrädesvis vita, ibland röda) som kör som dom är påväg till BB hela bunten...

Ligger man i högerfilen (i lagstadgad hastighet) och blir omkörd så är sannolikheten sisådär 90 % att det är en skåbil som blåser förbi i 130. Ligger man själv i omkörningsfilen och upptäcker det underbara strålkastarskenet från en bakomvarande bil som ligger någon meter bakom och flashar med helljuset för att bli förbisläppt så nog fasiken är det en skåpbil...

Värsta exemplet idag när jag själv skulle köra om en långtradare och fick en dåre bredvid mig som blåste om på insidan och gjorde ett tvärkast in i vänsterfilen alldeles framför mig (och knappt innan jag låg jämsides med trailern)... Härligt sådär i duggregnet på krokiga vägar...

Här är ett gott råd... gå in på trafikvett.nu, läs/lär och gå sedan upp någon halvtimme tidigare varje morgon så ni slipper köra som biltjuvar in till Göteborg!

6 kommentarer:

  1. När du har haft ditt körkort i mer än en månad, så kommer du också komma fram till att livskvalitet och bilkörning inte är samma sak. Därför drar man slutsatsen att man skall befinna sig så kort tid som möjligt på vägen.

    Håll dig du i fegisfilen ett tag till tills du slutar störa trfikrytmen!

    SvaraRadera
  2. Tack för tankarna, till din nästa färd kan jag rekommendera kommunala transportmedel så kan du till och med läsa en god bok medans du tar dig framåt...

    Själv kommer jag fortsätta köra i de filer som behövs, men då i lagstadgad hastighet och med omtanke om mina medtrafikanter!

    SvaraRadera
  3. Var du ordningsman i skolan också? Nåja, du kommer nog till sans när du fått ett par mil bakom ratten...

    SvaraRadera
  4. Jaja... vissa önskar nog att dom kört lite långsammare i morse (se länken ovan)

    SvaraRadera
  5. Modigt att vara anonym när man klankar ner på någon. Sen önskar man ju i och för sig att folk slutade att parkera i vänsterfilen med motivationen att de kör lagligt. Påstår inte att Tobias gör detta dock :-)

    SvaraRadera
  6. Tjena Mattias! Jag och A NO Nym har rett ut dessa tankar, på nätet är det svårt att dölja sitt IP :)

    Annars håller jag med dig om folk som ligger och sölar i filerna! Men jag försöker ändå hålla mig till fartgränsen så mycket som möjligt, kanske blir så när man har småbarn hemma :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *