6 augusti 2007

Detta är nytt i Microsoft Visual Studio 2008

Edit 071122: Märker att det är många nya besökare till denna gamla blogpost. Nu har ju Visual Studio 2008 gått live. Vill du veta mer kan du läsa om det på InformatorBloggen!

(PDF) An Overview of Microsoft Visual Studio 2008 White PaperSurfade över till Dag Königs blog som alltid har intressant info och såg att han hade länkat till vad som är nytt i Visual Studio 2008...

Nu skall man komma ihåg att detta är Beta2 som visserligen är ganska stabil, men Microsoft har tidigare också gjort sig kända för att plocka bort ibland riktigt intressanta moduler för att slimma helhetsintrycket så räkna inte 100 % med att allt ni kan leka med verkligen är med i den skarpa versionen!

Kolla gärna också Code Odysseys blogpost om problem som kan uppstå om du vill köra VS2008 simultant med VS2005. Intressant läsning och förhoppningsvis kan det hjälpa någon från att stöta på samma problem.

Om vi skippar det vanliga säljsnacket så verkar det riktigt intressant att se att Microsoft förbättrat stödet att utveckla mot Officeapplikationer via Visual Studio Tools for Office, naturligtvis en hel del nytt som rör Vistautveckling, LINQ (Language Integrated Query) kan man nog läsa in sig lite mer på och bättre AJAX-stöd kunde man ju räkna med.

ALM (Application Life-cycle Management) hade åtminstone inte jag hört talas om. Får nog läsa på lite mer där för min första tanke var att det är något för att hålla koll på tiden innan applikationen slutat vara effektiv och dags att koda nytt *haha*

Det som jag saknar i detta white-paper är mer detaljer om det utökade stödet för Visual Studio Team Systems som dom tidigare flaggat för... Vet inte om det är något som dom bara valt att inte ta upp igen eller om det är en av de där "det där lägger vi på is ett tag" som jag nämnde tidigare...

Oavsett så är jag övertygad om att det kommer vara en riktigt bra produkt i slutändan. Läs mer på MSDN's Officiella sida

2 kommentarer:

  1. Tack för omnämnandet och länken!

    VS 2008 fungerar väldigt bra faktiskt och är enligt min erfarenheter tillräckligt stabilt för att köra med fullt ut.

    Än så har jag inte gjort om några projekt till .NET 3.5 och kommer inte göra det förrän Microsoft rekommenderar att man kan lägga ut ramverket på en produktions-server.

    Lite sugen är jag på att börja testa med LINQ, det verkar smidigt. Lite jobbigt att jag precis har lärt mig hur man gör ett Data Access Layer enligt Microsofts rekommendationer. Då är det väl bara att slänga bort dessa och byta ut mot LINQ..

    "ALM" har jag inte heller hört talas om, låter spännade.

    SvaraRadera
  2. Japp, intressant att hitta någon som även beskriver "nackdelarna" med nya produkter som VS2008. Allt för ofta som man enbart hittar säljpitchar...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *