21 juli 2007

Konsten att bygga ett levande forum

en liten screen dump, inget mer... Hade lite halvtråkigt här en regnig lördagsförmiddag så passade på att regga mig på ett ganska nytt Svenskt forum (som jag låter bli att nämna vid namn eftersom det är så pinsamt dåligt) som varit aktivt sedan en 2 månader tillbaks. Helt otroligt boring (innehållslöst), extremt användarovänligt (även för mig som är van att använda forum) och speciellt jämfört med det absolut bästa Svenska forumet inom samma kategori IT-Proffs... (Ok, kanske lite taskigt att jämföra ett forum med över 7.000 medlemmar och ett nybörjardito med mindre än 20 (varav fler än hälften från företaget som driver forumet :)

pixpapers.com, sajten nedlagdJag drev själv under några år ett community (pixpapers.com) som på sin topp hade ca. 1.500 aktiva medlemmar och en hitrate av ca 2-3.000 unika besökare per dag. Det är väl ingen hemlighet att man redan innan man sätter upp ett liknande forum måste ha en vettig kunddatabas att börja med, eller!? När Pixpapers launchades i början av 2001 hade jag en Beta-lista på 300 pers som aktivt spred budskapet och hjälpte till att lägga grunden för en bra sida. På det här forumet jag nämnde ovan verkar det mest ha varit en ad-hoc process där någon som definitivt inte hört talas om användarvänlighet, fått fria händer att plocka ihop något som säkert är kanon när det gäller koden, men suger rejält för den individuelle användaren...

Näpp... jag håller mig till IT-proffs... där vet man åtminstone att det är proffs som driver communityt! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *